Swedavia: ”Kandidaterna var så kvalificerade att vi erbjöd jobb till alla 15”
Kundcase
Marie Wiksborg, Direktör Affärsstöd på Swedavia, önskar att fler arbetsgivare upptäcker möjligheten att ta tillvara kompetensen hos nyanlända ukrainare. Här berättar hon om samarbetet med Ukrainian Professional Support Center där organisationen utmanades att utvärdera sina egna rekryteringsprinciper och fick en lyckad matchning för Arlanda flygplats – för fler tjänster än de ursprungligen hade tänkt.
Vad fick er att bestämma er för att rekrytera med Ukrainian Professional Support Center (UPSC)?
– Förra sommaren 2022, befann vi oss i en mycket prekär situation. Efter två år av pandemi då 98 procent av allt flyg stoppades över en natt var det mycket svårt att förutspå i vilken takt resandet skulle återkomma. När resandet kom igång var det med en väldigt snabb takt – vilket var positivt – men samtidigt en stor anspänning för hela flygbranschen och flera andra servicebranscher som vid denna tid konkurrerade om samma medarbetare.
– Samtidigt fick vi kunskap om UPSC. Det fick oss att börja tänka annorlunda: Hur vi skulle kunna fylla på med kompetens, men samtidigt bli en välkomnande verksamhet för personer som varit igenom väldigt mycket, som nyss kommit till Sverige och behöver hitta ett snabbt sätt att försörja sig.
Vad var annorlunda i processen att hitta kompetensförstärkning hos UPSC mot en ordinarie rekrytering?
– Det var en fantastiskt bra matchning. Vi behövde 10 personer, rekryterarna valde ut 15 kandidater för intervjuer, de visade sig vara så kvalificerade att vi erbjöd alla 15 jobb. Dessutom var processen jättesnabb med korta ledtider. Från det att vi uttryckte vårt behov tog det inte många veckor innan rekryteringsträffarna ägde rum. Det var en fantastisk förmån för oss som behövde agera så snabbt.
Processen var jättesnabb med korta ledtider. Från det att vi uttryckte vårt behov tog det inte många veckor innan rekryteringsträffarna ägde rum
– Även om ukrainare kommer hit under massflyktsdirektivet tar det däremot tid innan det svenska systemet hjälper till med det som behövs, som att få bankkonto och andra praktiska detaljer. Som arbetsgivare behöver du vara beredd på att ha någon som tar tag i dessa administrativa uppgifter.
Hade ni initialt några tveksamheter inför rekryteringen – exempelvis vad gäller språket?
– Vi var rörande överens – från koncernledningsnivå och hela vägen ut i verksamheten – att det här skulle vi göra. Tvärtom, var det en mycket bra aktivitet för oss då vi tvingades att börja tänka annorlunda i processen.
– På en flygplats behöver man uppfylla säkerhetsaspekter för många tjänster, som registerkontroll, dokumenterad bakgrund och så vidare, men inte just för tjänsterna på den publika ytan i avgångshallarna där vi snabbt behövde få folk på plats. Vi behövde flygplatsvärdar och -värdinnor som snabbt kunde guida, visa resenärer hur de skulle checka in, få ut bagage-taggar, var de kunde vänta och så vidare.
Snabbaste sättet att skapa arbetstillfällen var att utvärdera våra egna principer för rekrytering
– I dialogen med UPSC såg vi att snabbaste sättet att skapa arbetstillfällen var att utvärdera våra egna principer för rekrytering. Exempelvis ifrågasatte vi om man som medarbetare verkligen behöver kunna tala flytande svenska i en internationell miljö som en flygplats.
Vad skulle du vilja säga till andra företag som har liknande rekryteringsbehov?
– Här finns en oerhört bra kompetens och en snabb matchningsprocess som vi som arbetsgivare måste ta vara på. Det finns många branscher som hela tiden funderar på hur man ska hitta bra kompetens. Detta är ett mycket effektivt sätt att göra det.
– Från ett arbetsgivarperspektiv är det också en rolig erfarenhet, ett nytt sätt att jobba. Samtidigt har förhoppningsvis den erfarenhet de ukrainska medarbetarna fått hos oss också hjälpt dem att komma vidare till andra möjligheter.
Hur tänker ni inför framtida rekryteringsbehov?
– Nu inför sommaren 2023 har vi ett annat, mer stabilt läge och vi fortsätter arbeta fokuserat med många rekryteringsinsatser, både med sommarjobb, extrajobb såväl som långsiktiga rekryteringar. Vi kommer även inför denna sommar att arbeta tillsammans med Ukrainian Professional Support Center. Man talar ofta om att det är svårt att rekrytera – men här finns en möjlighet som man skulle önska att fler upptäcker.
Kort om Swedavia
Statligt ägt bolag som äger och driver, utvecklar och förvaltar ett tiotal flygplatser i Sverige, däribland Arlanda.
Bransch: Flygplatser
Yrkesroll: Flygplatsvärdar/Flygplatsvärdinnor
Antal rekryterade: 12 personer (15 erbjöds jobb)
Läs om fler av våra lyckade rekryteringar: