Skellefteå kommun: ”Vi ställde om vårt synsätt, från ’skyldighet att bosätta flyktingar’ till ’potential att rekrytera kompetens’ ”
Kundcase
Skellefteå kommun har anställt totalt 70 ukrainare varav 17 via Ukraininan Professional Support Center till vård, omsorg och skolkök. Anna-Klara Granstrand, utvecklingsstrateg, har varit övergripande projektledare på Skellefteå kommun och hållit i kontakten med UPSC. Hon har jobbat med integrationsfrågor och arbetsmarknadsfrågor i cirka 15 år.
Hur har processen sett ut? Varför har ni lyckats så bra med detta?
-Vi hade en mogen kommunorganisation som ganska snabbt ställde om synsättet från skyldighet att bosätta flyktingar till potentialen att rekrytera kompetens.
Anna-Klara menar att en stor fördel är att man låtit projektet skötas av ordinarie medarbetare. Många kommuner finansierar sina Ukraina-relaterade insatser med Care-medel. Det innebär ofta att man rekryterar en ny projektledare/projektorganisation utan förankring inom organisationen.
– Då får arbetet en temporär karaktär utan koppling till långsiktiga strategiska frågor, inom kommunerna, såsom kompetensförsörjning. Vår projektorganisation är ”in-house” så till vida att den består av ordinarie medarbetare med fast förankring inom sina respektive enheter. Det underlättar!
Vidare pekar Anna-Klara på framgångsfaktorer som tydligt uppdrag, fritt mandat, tillitsbaserat ledarskap och lösningsorienterat arbetssätt. Att ha goda relationer till målgruppen man ska rekrytera har också varit viktigt. På Skellefteå kommun har Galina Netteltoft, vårdbiträde inom hemtjänsten och handledare inom kommunens kompetensförsörjningsprojekt varit en nyckelperson. Hon är själv ukrainska och har bott i Sverige i åtta år.
Att ha goda relationer till målgruppen man ska rekrytera har också varit viktigt.
Anna-Klara listar också till fördelarna att projektet varit både sektorsövergripande där kommun, stat, idéburna och privata aktörer och volontärnätverk samarbetat och förvaltningsövergripande (bosättning, AME, verksamheter med rekryteringsbehov).
Men visst har det funnits utmaningar. Till exempel saknade 25 procent av de ukrainare som kommunen ville anställa bankkonto. Dessutom kunde de inte betala sina räkningar via något system.
-När man har en stor stark organisation i ryggen där alla drar åt samma håll ser man lösningar och inte problem. Vi blev kund hos Ica-banken där vi satte upp konton för dem och skaffade senare också en blipp i kundtjänsten där de kunde gå och betala sina räkningar. Det bevisar att det mesta går att lösa via oss som arbetsgivare.
Så, en mognad i organisationen kombinerat med en desperation på arbetsmarknaden och ett gäng modiga chefer, menar Ann-Klara är en förklaring till varför man lyckats anställa så många. Hon lyfter fram enhetscheferna som anställer.
-Efter första gruppen vi rekryterade har det varit lätt att presentera ukrainska kandidater eftersom de gjorde ett sådant gott intryck. Nu inför sommaren är det som att enheterna tävlar om att anställa ukrainsk kompetens.
Det här är en kommunekonomiskt fenomenal lösning, ett självfinansierande traineeprojekt som alla vinner på.
Ditt råd till andra kommuner?
– Jag tror att vi måste skifta fokus. Sluta se det som enbart flyktingmottagning. Absolut ska den här gruppen få allt stöd utifrån sin situation, men jag tror att vi i mottagandet kan bli bättre på att snabbt ta reda på vad flyktingar har för resurser och hur de kan bidra på arbetsmarknaden.
– Det här är en kommunekonomiskt fenomenal lösning, ett självfinansierande traineeprojekt som alla vinner på. Alla våra 70 kvinnor är nu stolta och självförsörjande. De jobbar fyra dagar i veckan och går och pluggar svenska en. Det finns ett sådant driv i den här gruppen.
Skellefteå kommun
Bransch: Offentlig sektor
Yrkesroll: Personal till vård, omsorg och skolkök
Antal rekryterade: 16 personer
Läs om fler av våra lyckade rekryteringar: