Daria arbetar som Internal Communication Manager på Roschier
Event • Nyheter • Success stories
Sedan september 2022 har Beredskapslyftets projekt Ukrainian Professional Support Center (UPSC) genomfört hundratals rekryteringar, varav flera till kvalificerade tjänster i ledande svenska företag. Daria Steshenko fick jobb som Internal Communications Manager på advokatbyrån Roschier. Vi pratade med Daria och frågade henne hur det är att arbeta på Roschier och hennes upplevelse av rekryteringsprocessen.
– Berätta om dig själv: var kommer du ifrån, vad har du för utbildning och vad gjorde du innan den fullskaliga invasionen av Ukraina inleddes?
– Jag är född och uppvuxen i Charkiv och jag var där i början av den fullskaliga invasionen. Den dag då det fullskaliga kriget började hörde jag explosioner och såg rök på himlen från beskjutningen, men jag bodde i ett område som inte drabbades lika hårt av beskjutningen och striderna som andra delar av staden. Jag flyttade först till Lviv, sedan till Polen och sedan till Sverige. Det var i mars 2022. Det var min första erfarenhet av att flytta till ett annat land och det var en radikal sådan.
Jag är utbildad filolog (Filologi är textanalys och språkforskning som syftar till förståelse av skrivkonst och kulturhistoriska förhållanden) och tog examen från Karazin Kharkiv National University. Direkt efter examen arbetade jag som redaktör på ett förlag, men efter ett tag bestämde jag mig för att byta specialitet och började arbeta som PR-chef på ett av de största mjukvaruutvecklingsföretagen i Kharkiv. Under mina 9 år på företaget avancerade jag till avdelningschef. Sedan 2021 har jag arbetat som frilansare på en tysk webbstudio som redaktör för webbinnehåll.
– Hur hittade du tjänsten som Internal Communication Manager? Och hur var rekryteringsprocessen?
Jag registrerade mig på Ukrainian Professional Support Center nästan från första början när jag flyttade till Sverige. Det tog lite tid för mig att anpassa mig och efter ett tag började jag leta efter ett jobb inom mitt område.
Under en tid följde jag centrets arbete utifrån perspektivet ”vad coolt det är att det finns människor som stöttar ukrainare i Sverige så mycket”. Det är väldigt coolt att centret arbetar med ett riktat fokus på sysselsättning och jobbsökande.
Jag såg den lediga tjänsten på Roschier och insåg att den matchade mina kompetenser, färdigheter och bakgrund till 100 procent. Jag skickade mitt CV och ett mycket specifikt personligt brev som stämde överens med de krav som arbetsgivaren hade på kandidaterna.
Resten av processen gick mycket snabbt: först fick jag ett samtal från UPSC’s rekryterare, och några dagar senare hade jag en intervju med företaget. Den första intervjun var nästan helt inriktad på mjuka värden: hur jag arbetar, min kommunikationsstil och min inställning till arbetet. Samtalet var mycket avslappnat. Den andra intervjun var mer praktisk och fokuserade på det projekt som jag eventuellt skulle arbeta med. Efter ett tag skrev jag på ett anställningsavtal och började arbeta en månad senare.
– Vilka är skillnaderna mellan ukrainsk och svensk arbetskultur?
– Jag har själv identifierat följande skillnader:
I Sverige finns det en mycket högre grad av tillit, inte bara på samhällsnivå, utan även när det gäller att organisera processer i teamet.
- mycket mindre kontroll, micro-management, allt bygger på regeln ”du är specialist, du vet vad du ska göra”
- decentralisering och självständighet i utförandet av uppgifter, en tydlig förståelse av ens arbetsuppgifter och ansvarsområden
- en hög nivå av ömsesidig respekt och respekt för personliga gränser
Direkt efter examen arbetade jag som redaktör på ett förlag, men efter ett tag bestämde jag mig för att byta specialitet och började arbeta som PR-chef på ett av de största mjukvaruutvecklingsföretagen i Kharkiv. Under mina 9 år på företaget avancerade jag till avdelningschef. Sedan 2021 har jag arbetat som frilansare på en tysk webbstudio som redaktör för webbinnehåll.
– Vad skulle du ge för råd till ukrainare som ska på intervju i Sverige?
– Det första och viktigaste är att visa att du kan lyssna på den information som arbetsgivaren ger, bearbeta den och returnera den i form av frågor eller feedback. Många interaktioner bygger på kommunikation, dialoger och möten. Det är därför förmågan att lyssna på alla, förmågan att hitta en gemensam lösning i alla situationer, värdesätts.
Jag tror att människor ofta missar denna punkt och underskattar den. Varje intervju handlar om interaktion, inte en monolog från din sida.
Jag ser från min erfarenhet att Sverige har en önskan att hjälpa ukrainare. Alla vet inte hur de kan göra detta, men det finns en önskan att hjälpa till på alla nivåer. Och så kan du förlita dig på denna goodwill och känna dig mer bekväm med att prata om dig själv och dina färdigheter. Visa din önskan att växa där du ännu inte är fullärd.
När allt kommer omkring anställer de först och främst en person och en personlighet.
Jag tror att det finns vissa egenskaper som gör att ukrainare skiljer sig från andra, men det är inte en dålig sak. Och kanske kommer dessa skillnader att övertyga en arbetsgivare att anställa dig.
Ukrainare är redo att arbeta, redo att arbeta hårt och snabbt. Och, viktigast av allt, vi är mycket motiverade. Dessa är egenskaper som kan belysas vid en intervju.
– Så det handlar om förtroende för arbetsgivaren, eller hur? Gå in i dialogen med tillförsikt och öppenhet, med vetskapen om att det finns människor på andra sidan som vill hjälpa oss.
– Exakt så är det.
– Vad är kärnan i jobbet som Internal Communication Manager?
– Jag är Internal Communication Manager på Roschier Advokatbyrå. Mitt jobb är att skapa en dialog mellan företagets högsta ledning och teamet. Vanligtvis blir denna position relevant i stora företag när ledningsnivån blir mer komplex och kräver ytterligare stöd för att ta emot feedback och bygga en dialog mellan teammedlemmar.
– Tycker du om ditt jobb?
– Ja, jag gillar det väldigt mycket. Det är en fantastisk känsla när man går in i ett rum och människor där redan har nått vissa höjder i sina yrkesliv. Det är väldigt inspirerande att utvecklas vidare och lära sig nya saker. Samtidigt är alla runt omkring redo att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Jag får stöd från alla håll, vilket är mycket värdefullt.
Naturligtvis var jag väldigt nervös under de första veckorna, men de flög förbi väldigt snabbt tack vare introduktionsprocessen. Det är mycket viktigt för mig att jag har tre andra kollegor från Ukraina på jobbet. Det skapar en ännu mer gynnsam arbetsmiljö.
I det här företaget har jag inte bara möjlighet att lära mig något nytt, utan också att ge något av mig själv och dela med mig av mina erfarenheter. Jag är mycket tacksam mot Roschier både för den möjlighet företaget har gett mig och för deras stöd till Ukraina och ukrainare i Sverige.
Ukrainare är redo att arbeta, redo att arbeta hårt och snabbt. Och, viktigast av allt, vi är mycket motiverade.
– Vilket råd skulle du ge till ukrainare i Sverige som är desperata att hitta ett jobb?
– Ta inte avslag på en ansökan personligt, inte som en förolämpning, utan som ett projekt du för närvarande arbetar med. Har du skickat 10 cv:n och inte fått några svar? Kanske betyder det att ditt CV behöver förbättras. Har du varit på intervju men inte fått jobbet? Försök att komma på vid vilken del av intervjun förändrades kommunikationen med arbetsgivaren och analysera det.
Jag skulle råda dig att vara snällare mot dig själv, att behandla dig själv med mer respekt och kärlek. Vi dömer ofta oss själva mycket hårt.
För mig är varje ukrainare en hjälte per automatik eftersom det här är människor som var tvungna att börja om sina liv. Många har inget stöd utomlands och det är mycket svårt.
Den som redan har hittat ett jobb eller helt enkelt lärt sig svenska till en nivå som gör att man kan gå till affären med självförtroende har redan gjort en hel del. Allt detta är fantastiska prestationer som vi har slutat att lägga märke till och uppskatta.
SÖKER NI KOMPETENT PERSONAL?
Kontakta oss gärna så berättar vi mer!
+46 70 736 89 27
info@beredskapslyftet.se