Parks & Resorts: ”Att GÖRA mångfald, inkludering och hållbarhet är viktigt för oss”
Kundcase
Ida Troive, HR-chef på Parks & Resorts, är inte rädd för att anställa människor som inte pratar svenska och hon tror att det är viktigt för företag att ta ansvar för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Att inte bara skriva om hållbarhet, mångfald och inkludering i en företagspolicy, utan att konkret visa på handling genomsyrar Parks & Resorts företagskultur. Här berättar hon om samarbetet med Ukrainian Professional Support Center/Beredskapslyftet.
Varför inledde ni ett samarbete med Ukrainan Professional Support Center/Beredskapslyftet?
-Vi hade stora behov på våra restauranger inför stundande säsong. Kockar, kallskänkor och servis är några av de stora bristyrkena just nu i Sverige. UPSC initiativ med en grupp kompetenta ukrainare som behövde en anställning för att påbörja sitt liv i Sverige passade oss därmed väldigt bra.
Hur fungerade processen för att ni skulle få en uppfattning om kandidaternas kompetensnivå?
-Vi började med att skicka in rollbeskrivningar på tjänster till UPSC som sedan utannonserade dessa i sin ukrainska kandidatbank. Efter det fick vi en länk från UPSC rakt in i deras system där vi kunde gå in och läsa kortfattade cv:n från de som sökt och alla dessa bjöd vi in på ett rekryteringsevent. Vi var imponerade över hur enkelt och proffsigt detta var. Det blev smidigt att fördela ut vilka chefer som skulle träffa vilka personer.
Vi var imponerade över hur enkelt och proffsigt detta var.
Hur gick rekryteringseventet till?
-Vi bjöd in samtliga kandidater till Gröna Lunds teater där vi bjöd på fika och höll en kort presentation på engelska om vilka tjänster som fanns att söka och vad de innebar. Sedan berättade vi om Gröna Lund och dess historia, och om våra andra parker och om hur arbetsmiljön är.
-Vi fick hjälp av en ukrainsk medarbetare på USPC, som tolkade för dem som inte pratade engelska.
-Efter vår presentation hade vi korta speed-dating intervjuer med samtliga kandidater för att se vad de var intresserade av för typ av jobb. Det var bra, då kunde man få en uppfattning av personen och förstå vad hen ville och var i organisationen hen kunde passa. Från vår sida hade vi med en rekryterare från HR och en chef från vår restaurangorganisation.
Hade ni några tveksamheter kring att anställa människor som inte pratar svenska?
-De personer vi anställde genom UPSC var duktiga på engelska och var de inte det så hade de en utbildning eller stor erfarenhet från ett yrke som vi verkligen behövde, som till exempel kock eller kallskänka.
-Vi är inte speciellt rädda för att ta emot människor som pratar ett annat språk. Vi är vana eftersom vi i restaurangbranschen kommunicerar på många olika språk och vi har ofta gjort sådana här mångfaldssamarbeten. Är man en engagerad arbetsplats som vågar tro på att det här kommer att funka så gör det ju det.
Hur ser det arbetsplatsengagemanget ut för er rent konkret?
-Det måste först och främst finnas en varm och härlig känsla på arbetsplatsen, så att människor känner sig välkomna, att man känner sig trygg. Genom närvarande chefer och bra kollegor har vi skapat en kultur där man hjälper varandra. Vi har eldsjälar i alla led på arbetsplatsen som gärna guidar en kollega som inte kan språket. Självklart ställer det också krav på oss som arbetsgivare att vi till exempel kan introducera våra medarbetare på ett säkert sätt.
Hur snabbt kom kandidaterna i arbete?
-De fick gå bredvid några veckor tills att de klarade sig själva. Men några kunde ju börja jobba direkt. Framförallt de som hade större erfarenhet från till exempel restaurang.
Vad tänker du spontant, borde fler arbetsgivare sänka språkkraven?
-Hela samhället kommer framgent att behöva hjälpa till med allting. Då är att ta emot flyktingar från ett närliggande land ett sätt att visa sina medarbetare att man tar ansvar. Det är ju på sådana arbetsplatser folk kommer att vilja jobba framåt. Så, att lägga lite mer tid och engagemang på att våga ha folk som pratar engelska på sin arbetsplats – i slutändan är det värt det.
Förutom att vi har fått väldigt kvalificerade kandidater inom de områden där vi har behov, så har samarbetet bidragit till att vi är många som har en varm känsla i magen när vi går till jobbet.
Av vilka skäl skulle du kunna tänka dig att göra fler rekryteringar via USPC?
-Förutom att vi har fått väldigt kvalificerade kandidater inom de områden där vi har behov, så har samarbetet bidragit till att vi är många som har en varm känsla i magen när vi går till jobbet. Att vi inte bara skriver om mångfald, inkludering och hållbarhet i vår företagspolicy utan att vi faktiskt GÖR något konkret. Det här ser jag blir viktigare och viktigare för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. De nya generationer vi anställer vill jobba på arbetsplatser som gör något för samhället.
Kort om Gröna Lund, Parks and Resorts
Bransch: Besöksnäringen
Yrkesroller: Servispersonal, kockar, kallskänk, bartenders, medarbetare till butik, spel och parkfood
Antal rekryterade: 22 av 40 kandidater, totalt 30 erbjöds jobb